Cartoonification

Inom akademisk forskning om  ljud och interaktionsdesign talar man ibland om cartoonification. Det är den ljudmässiga motsvarigheten till att rita av någonting.

När man gör en seriefigur av en människa måste man välja bort en massa attribut som saknar betydelse. Rör det sig om en superhjälte måste du förmodligen lägga fokus på ett kraftigt hakparti, stora svällande muskler och en mörk blick. Det går inte att snöa in på detaljer på örats form. Det saknar betydelse. Bara det framgår att personen är stark, har hämnarblick och inte är jättesmart. Då går det väsentliga hem hos läsaren och du har uppnått ditt kommunikativa mål.

På samma sätt är det med modeller över ljud. Man bryter ner ett ljud och analyserar vilka egenskaper hos ljudet som är relevanta för det givna ljudet. Hos vissa ljud är rytmen viktigast, hos andra tonen och hos ytterligare några är det klangfärgen, och så vidare, och så vidare. Istället för att bryta ner en bild i färg, form och linjer – som i fallet med en teckning – så bryter man ner ljudet enligt musikaliska och akustiska principer.

Sedan bygger man upp igen.

Det är inte alltid nödvändigt att sträva efter perfektion här. Ibland blir det fruktansvärt roligt när det är på gränsen till igenkännbart.

Minns ni Flat Eric? Flat Eric var en liten gul figur i slutet av förra millenniet som figurerade i artisten Mr. Oizos musikvideo, men från början skapades till en reklam för jeanstillverkaren Levi’s. Flat Erics röst består av en ton som ändrar tonhöjd och vars karaktär ändras genom ett filter. Skulle det inte vara för videon där Erics mun är synkad till ljudet skulle vi knappast associera ljudet till en röst. Men när vår hörsel – understödd av den visuella informationen – faktiskt gör det blir effekten humoristisk:

Flat Erics röst är exempel på det väldigt abstrakta. I andra änden av spektrumet har vi det nästan perfekta, det som nuddar vid att vara verkligt men inte riktigt är det. Hit kan vi t.ex. räkna viss slags röstsyntes – det går att höra a det ska efterlikna en mänsklig röst. Det är nästan aldrig några problem att höra meddelandet heller. Men den är inte riktigt mänsklig.

Det här kan användas konstnärligt för att uppnå en rätt kuslig effekt: Radiohead – Fitter Happier

Nu går ju utvecklingen frammåt, röstsyntesen blir bättre. Men en helt mänsklig röst hade inte kunnat förmedla samma känsla i Fitter Happier. Den enda rösten perfekt för uppdraget var just den på gränsen till mänskliga röstsyntesen, (i detta fall röstfunktionen i SimpleText för Mac OS).

Från teori till praktik! Vi testar!

Storlommen (Gavia arctica) har ett läte består dels av en serie med parvisa korta (woh) och långa (wooooooooooo) uppåtgående portamenton (dvs tonen glider uppåt). Så här:

woh-wooooooooooo, woh-wooooooooooo, woh-wooooooooooo

Därefter följer några långa toner som glider upp och ner på ett fruktansvärt spökligt och melankoliskt vis.

oooooooååååååhhhh… oooooooååååååhhhh…

Sedan finns ett tredje purrande läte som är kort och rytmiskt:

oww-aww, ow-aw, o-aw

Tonhöjd och rytm är alltså elementen jag tycker känns viktigast för att modellera en igenkännbar storlom. Det här är ett kreativt övervägande alla måste göra på sitt sätt.

Slutligen kan vi också lägga till lite ambienta och andra stämningsskapande ljud. Jag kände för ett lite mystiskt pianostycke i samklang med mytologin runt storlomen.

About these ads

2 Responses to “Cartoonification”


  1. 1 skagedal June 18, 2010 at 6:35 pm

    Det påminner mig om
    sine-wave speech (se även Mind Hacks), en fin illustration av hur perceptionen påverkas av förförståelse: Lyssna på “Sine-Wave Speech”-versionen, och sedan på den ursprungliga versionen, och sedan på sinusvågorna igen… pretty kewl.

  2. 2 soundrain June 19, 2010 at 5:15 pm

    Oj vad spännande! Det här måste jag läsa mer om, tack för tipset!


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




Ljudregn

Ljudregn är en blogg där jag dels vill utforska ljudet som kommunikationsmedel, dels berätta om ljud. Det gör jag eftersom jag tycker så mycket om ljud och kommunikation.

Fredrik Gunnarson driver även företaget Soundrain som har till syfte att hjälpa företag att kommunicera med hjälp av ljud och musik.

Twitter

Error: Twitter did not respond. Please wait a few minutes and refresh this page.

Archives

June 2010
M T W T F S S
« May   Jul »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: